ساعت
اوقات شرعی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 433538
 بازدید امروز : 1055
 کل بازدید : 1533137
 بازدیدکنندگان آنلاين : 18
 زمان بازدید : 0/4800
اخبار > رسالت دانشگاه‌ها از آموزش‌محوری به پژوهش‌محوری تغییر یابد


  چاپ        ارسال به دوست

پژوهشگر برگزیده واحد شبستر در گفت‌وگو با روابط عمومی:

رسالت دانشگاه‌ها از آموزش‌محوری به پژوهش‌محوری تغییر یابد

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر و پژوهشگر برتر استان آذبایجان شرقی معتقد است رسالت دانشگاه‌ها باید از آموزش‌محوری به پژوهش‌محوری تغییر یابد.

یحیی ابراهیم­‌نژاد در گفت­‌وگو با روابط عمومی به مناسبت هفته پژوهش اظهار کرد: «تغییر رسالت دانشگاه­‌ها از آموزش­ محوری به پژوهش محوری مهمترین نکته‌ای است که باید بدان توجه کرد؛ البته ایجاد خلاقیت از دوران دبستان به جای تکیه بر حفظ مطالب و تأکید بر استفاده از نتایج پژوهش بین مدیران جامعه نیز حائز اهمیت است

ابراهیم‌نژاد بر تسهیل تصویب طرح­‌ها و پرداخت­به موقع مطالبات مالی پژوهشگران، جذب بخش خصوصی و تأمین بخشی از اعتبارات تحقیقاتی از این بخش، ترویج فرهنگ پژوهش، تفکر و پرسش‌گری، اعتماد و اعتقاد به نتایج پژوهش­‌ها، ارتقای روحیه کارهای گروهی و نگاه مشورتی و مشارکتی، ایجاد امکانات، کتابخانه­، کارگاه و آزمایشگاه­‌های مجهز و اهمیت دادن به تخصص‌‌گرایی و شایسته‌­محوری تأکید کرد.

وی افزود: «در قرآن و روایات ائمه معصومین(ع) تأکیدات فراوانی بر امر پژوهش شده است که نشان از اهمیت آن در دین اسلام دارد؛ از جمله این­که خرد و عقل گوهری است که به دانش و آزمایش فزونی گیرد؛ پس تحقیق و پژوهش مایه حیات اندیشه و اهمیت ندادن به مقوله پژوهش در دانشگاه‌ها باعث رکود علمی می‌‌شود

دانشیار واحد شبستر اظهار کرد: «مکانیزم‌­های مختلفی از جمله تهیه آزمایشگاه‌­ها، مزارع، دستگاه‌­ها و تجهیزات، اختصاص اعتبارات و بودجه پژوهشی لازم، ایجاد انگیزه در بین استادان و دانشجویان، تأمین امنیت شغلی استادان، امکان استفاده اعضای هیأت علمی از فرصت‌های مطالعاتی و تأمین بودجه جوایز تشویقی برای چاپ مقالات وجود دارد

مدیر گروه کشاورزی واحد شبستر ادامه داد: «تحقیق و پژوهش در سالیان اخیر و در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی با حمایت و پشتیبانی مسئولان دانشگاه همواره رو به رشد بوده است؛ هرچند اکنون مسائل و مشکلات مالی باعث برخی مشکلات در واحدهای دانشگاهی شده است که برای نمونه ابلاغ بخشنامه خودداری از تصویب و اجرای طرح­‌های پژوهشی درون دانشگاهی از سوی هیأت امنای استان را می‌توان نام برد

ابراهیم‌نژاد با توجه به ضرورت ارتباط صنعت و دانشگاه تصریح کرد: «متأسفانه اغلب کارهای پژوهشی انجام شده در دانشگاه‌­ها و مراکز علمی هدفمند نیست و دلیل آن هم ارتباط بسیار ضعیف صنعت و دانشگاه است و برعکس دیگر کشورها که سازمان­‌ها و نهادها به دنبال فرد محقق می­‌گردند در کشور ما این محقق است که به دنبال روزنه­‌ای برای ارتباط با مراکز تحقیقاتی و یا صنعتی است

پژوهشگر برگزیده استان آذربایجان شرقی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت پژوهش در واحد شبستر و دلایل کاهش استقبال دانشگاهیان از پژوهش گفت: «امنیت شغلی و نگرانی استادان از بحث تکمیل موظفی، عدم اختصاص بودجه پژوهشی به مقدار لازم، مدرک­‌گرایی و تعداد کم دانشجویان علاقه‌­مند به تحقیق، عدم فضاسازی مناسب برای تحقیق به رغم داشتن امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی از مشکلات پژوهشگران است

وی دانشیار پایه 14 گروه مهندسی کشاورزی علوم دامی و مدیر گروه آموزشی کشاورزی واحد شبستر است و بیش از 90 مقالهISI، حدود 25 مقاله علمی و پژوهشی وزارتین، شرکت در 35 همایش ­خارجی و 45 همایش داخلی، 2 عنوان کتاب تألیفی و یک عنوان ترجمه کتاب در کارنامه خود دارد و در سال جاری امتیاز لازم برای کسب رتبه برتر پژوهشی استان را کسب کرده و از طرف واحد به دبیرخانه هیات امنای استان معرفی شده است. 

آدرس خبر در خبرگزاری آنا: http://www.ana.ir/news/316743
آدرس خبر در خبرگزاری ایسکانیوز:  http://www.iscanews.ir/news/887474

 


١١:٢٨ - سه شنبه ٢٨ آذر ١٣٩٦    /    شماره : ٣١٠٦    /    تعداد نمایش : ١٥٨٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




نظرسنجی
بنظر شما کدام عامل در جذب و نگهداری دانشجو بیشتر مفید است؟

اعضای هیات علمی و نحوه تدریس آنها؟
کارکنان اداری و نحوه برخورد آنها؟
تجهیز و تکمیل آزمایشگاهها و کارگاهها و سایتها
توسعه امکانات رفاهی از قبییل سرویس، خوابگاه، غذا و ...؟

تقویم